28 Kasım 2008 Cuma

İlk Aşçılık Kütüphanesi

Türkiye'nin ilk ve tek aşçılık okulu olan Mengen Aşçılık Okulu, Türkiye'nin en büyük mutfak kütüphanesini kurmak için proje başlattı.

Türkiye'nin ilk ve tek aşçılık okulu olan Mengen Aşçılar Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi, Türkiye'de bir ilke daha imza atarak mutfak kütüphanesi kurmaya hazırlanıyor. Kurmaya hazırlandıkları kütüphane projesi için de destek beklenildiği belirtilerek bir açıklama yapıldı.

Yapılan açıklamada, projenin amacı hakkında şu bilgiler verildi:

"Şu anda Türk mutfak kültürüne köklü katkılar sağlayacak dev bir projeye imza atıyoruz. Türkiye’nin en büyük mutfak kütüphanesini kuruyoruz. Osmanlı ve Türk mutfağından eserler başta olmak üzere dünya mutfaklarını da kapsayabilecek bir kütüphane için kolları sıvadık. Hedefimiz odur ki, bir gün gelecek Türkiye’de mutfak sanatları, gastronomi ve yemek kültürü adına yapılabilecek araştırmalar için kütüphanemiz birinci derecede kaynak olacak, ciddi çalışmalar için birinci derecede adres teşkil edecektir."

Küpüthaneyi oluşturacak eserleri bir müze eseri nazarıyla bakacak ve onları sonraki nesillere titizlikle bırakmak çabası içinde olacaklarını belirten açıklamada, kütüphaneye katkıların da beklendiği ifade edilerek, "Mutfak Kütüphanesine ait kitaplar, bağışçı ismiyle birlikte kayıt altına alınacaktır. Mutfak Kütüphanesi için özel bir ortam tahsis edilecek ve bu ortamdan faydalanmak isteyenler için hassas ölçüler geliştirilecektir." denildi.

Açıklamada, proje için destek beklenildiği de ifade edilerek, "Yemek ve mutfak kültürünü yaşatmak ve geliştirmek adına her türlü yazılı ve görsel eser, kütüphanemizde bağışçılarının ismi ile beraber kayıt altına alınacaktır. İster kitaplarınızdan bağışlayın, isterseniz satın almak ve bağışlamak üzere bizden liste talep edin!" denildi.

Türkiye'nin ilk ve tek aşçılık lisesi konumunda olan Mengen Aşçılar Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi'nin mutfak kütüphanesi projesine destekçi olmak isteyenler, okulun müdür yardımcısı Harun Kutan ile irtibat kurabilirler.

Vatandaşın Elindeki Tarihi Kitaplar Müzede Sergilenecek

Kültür mirasımızın önemli unsurlarından el yazması eserler, vatandaşlardan satın alma ve bağış yöntemiyle toplanarak kütüphanelerde sergileniyor. Kütüphaneler, son 4 yılda yaklaşık bin elyazması eseri satın alıp bünyesine katarken, yaklaşık 10 bin civarında eser de vatandaşlar tarafından bağışlandı. İçeriğinde; tarih, din, dil, felsefe, coğrafya, astroloji, fen bilimleri gibi çeşitli konuları barındıran, yazıldığı dönem ve yere ait temel bilgileri içeren bu belgeler, geleceğe ışık tutuyor.

El yazması eserler, Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı kütüphaneler ve müzeler başta olmak üzere, üniversitelerde, çeşitli kurumlarda sergileniyor. Eserlerin çoğu Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde kaleme alınmış. Türkiye'de el yazması eserleri Ankara'da Milli Kütüphane Başkanlığı, İstanbul'da Süleymaniye Kütüphanesi Müdürlüğü ve Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi Müdürlüğü satın alıyor.

Kütüphane müdürlüklerine ulaştırılan eserler önce uzmanlarca incelenerek, fiyat belirleniyor. Eser sahibi isterse kitabı belirtilen fiyata kütüphanelere satıyor. Satın alınan ya da hibe edilen yüzlerce eserin içinde tarihe ışık tutmuş önemli isimlerin kitapları da yer alıyor. Örneğin geçtiğimiz yıl önemli bir yazarın 'savaş hatıraları' isimli eseri bin 500 YTL'ye, Ahmet Yesevi Divanı'nı ele alan başka bir eser ise bin YTL'ye satın alındı. Ayrıca, bağışlanan eserler bağışçının adıyla muhafaza ediliyor. Bugüne kadar binlerce el yazması eser bağış yöntemi ile kütüphanelere kazandırıldı.

Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi Müdürü Bekir Şahin, kütüphanelerinin kurulduğu günden bu yana el yazması eser satın aldığını belirtiyor. Vatandaşların her geçen yıl kütüphaneye daha fazla eser getirdiğini söyleyen Şahin, vatandaşların elinde bulunan eserlerin çoğunun tavan aralarında tozlar içinde durduğunu vurguluyor. Daha önce çöpte, hurda yığınlarının arasında buldukları el yazması eserler olduğunu hatırlatan Şahin, "Vatandaş değerini bilmediği el yazmalarını ya çöpe atıyor ya da ayakaltında durmasın diye tavan arasına bırakıyor. Bu eserlerden bazıları tarihe ışık tutabilecek belge niteliği taşıyor. El yazması eserleri vatandaşlar kişiselleştirmeyi bırakıp kütüphanelere bağışlamalı, ya da satmalıdır." dedi.

Şahin, son 4 yılda yaklaşık 520 el yazması eseri satın alma yöntemiyle kütüphane bünyesine kattıklarını aktardı. Ankara Milli Kütüphane Başkanı Tuncer Acar, son 4 yıl içinde nadide eserlerin bulunduğu yaklaşık 500 el yazması eser satın alındığı bilgisini verdi. Satın alınan eserler için yaklaşık 200 bin YTL para ödendiğini kaydeden Başkan Acar, vatandaşların elindeki kitapları topluma kazandırmaya çalıştıklarını bildirdi.

Kitabın değerinin anlaşılması için birçok kriter olduğunu belirten Selçuk Üniversitesi Tarih Bölümü'nden emekli Prof. Dr. Mikail Bayram, her şeyden önce eserin bir maddi değeri olduğunu dile getirdi. İncelenen kitabın kaç sayfa olduğunu, kağıt, mürekkep ve el emeğinin ne kadar fiyat tutacağı konusunda dikkat edilmesi gerektiğini belirten Bayram, "Eser yazıldığı gün göz önüne alınarak yazarın harcadığı mesai belirlenir. Ancak bir eserin gerçek değeri hangi döneme ait olduğuna, tarihe ışık tutacak bir not olup olmamasına göre belli olur. Bazen olur ki 1 ya da 2 satırlık bir not eseri paha biçilemez hale getirir. Kitap yıpranmış, sayfaları yırtılmış ve yarım ise kitabın değeri azalır." diye konuştu.

Prof.Dr. Salih Şimşek Kitabını Tanıttı

Sakarya Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Salih Şimşek, son üç yılda yaptığı dört yurt dışı seyahatinde tuttuğu notlarını ve günlüklerini renkli ve akıcı bir dil ile “30 Şubatta Doğdum Yerimde Duramıyorum” ismiyle kitaplaştırdı. Sakarya İl Özel İdaresi Kütüphanesi’nde kitabının tanıtımını yapan Şimşek, gezdiği yerleri, yaşadığı anılarını dinleyicilerle paylaştı.

Dünyanın En Pahallı Kitabı

Rönesans Döneminin Ünlü İtalyan Ressamı Michelangelo'nun Yaşamı ve Eserlerini Anlatan El Yapımı 'Michelangelo: La Dotta Mano' (Michelangelo: Usta El) Adlı Eser Tam 100 Bin Dolara 20 Tane Alıcı Buldu.

Rönesans döneminin ünlü İtalyan ressamı Michelangelo’nun yaşamı ve eserlerini anlatan el yapımı ’Michelangelo: La Dotta Mano’ (Michelangelo: Usta El) adlı eser tam 100 bin dolara 20 tane alıcı buldu.

28 kilo ağırlığındaki kitabın cildi kadife ve mermerden yapılmış. İtalya’da basılan kitabın ilk alıcısı ise New York Halk Kütüphanesi oldu. Kitabın yayıncısı Marilena Ferrari, "Onu yaptım çünkü ben bir çılgınım" diye konuştu. Kitabın her bölümünün elle yapımı tam 6 ay sürmüş. Mermer cilt, İtalya’daki Metropolitan Operası’nın perdeleriyle aynı olan kırmızı kadifeden yapılmış. Kitabın yapımına ilham veren fikir ise internet yüzünden ölen Rönesans kitap ruhunu yeniden canlandırmak.

"Kütüphane Açtırmayan Zihniyet Ankara'nın Başında"

Sağ partilerin zihniyetinin özellikle sahne sanatlarına, baleye, operaya, tiyatroya yakın olamadığını söyleyen Sağlar, "Onların ideolojileri daha çok dine dayandığı için, resim yapmanın günah olduğu bir kültürden hareketle, zihniyetleri sanata yakın değildir" dedi.

Refah-Yol Hükümeti kurulduğunda, operaya gelen Refah Partili Milletvekillerinin ilk yaptığı işin namaz kılmak olduğunu söyleyen Sağlar, "O zaman "niye balerinleri böyle dolaştırıyorsunuz?' diye mecliste konuşmalar yapıldı" dedi.

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek'in kendi Bakanlığı zamanında, "kütüphane açtı" diye gensoru verdiğini hatırlatan Sağlar, "Melih Gökçek gibi, 'ben kütüphane açtım' diye gensoru verip kütüphane açılmasının doğru olmadığını söyleyen bir zihniyet, "sanatın içine tüküren' zihniyet hükümete taşınırsa o zaman kültür faaliyetlerini artmaz. Tabi o zihniyet şimdi Ankara'nın başında" diye konuştu.

devamı

26 Kasım 2008 Çarşamba

Mektupla Gelen Kütüphane

Bin 300 mektupla 15 bin kitapları oldu.

Yozgat’ta okuyacak kitap bulamayan öğrencilerin değişik illerdeki kişi ve kurumlara yazdıkları mektuplar, ülke genelinde yankılandı. Öğrencilere umduklarından fazla kitap gelince ortaya 15 bin kitaplık bir kütüphane çıktı.

Sorgun ilçesine bağlı Gedikhasanlı beldesindeki Şehit Mustafa Önder İlköğretim Okulu’nda okuyan öğrenciler, okul müdürü Dursun Pektaş, Türkçe öğretmeni Yavuz Akman, Merkez Mahallesi Muhtarı Hasan Çakır öncülüğünde yazdıkları mektubu çoğaltıp, Türkiye'nin değişik bölgelerinde bulunan bin 300 kuruluş ve iş adamlarına postaladı. ''Kitap insanın ufkunu genişletir, dünyayı tanımasını sağlar'' diye başlayan mektupta, ''Bizler kitap okumak istiyoruz. Kütüphane olmadığı için okuyamıyoruz. Araştırma yapmak istiyoruz ama araştıramıyoruz. Bu amaçla kütüphane kurmak istiyoruz. Ülkemiz genelinde kitap toplama kampanyası başlattık. Kampanyamıza katılın'' ifadelerine yer verildi.

Öğrencilerin harçlıklarıyla postaladıkları mektupları alan kuruluşlardan içerisinde değişik türden kitapların yer aldığı 400 koli kargo ile gönderildi. Yaklaşık 15 bin kitabı koyacak yer bulamayan öğrenciler, bu kez Kaymakam Ertuğrul Kılıç'a gönderdikleri mektupta beldeye kütüphane yapılmasını istedi. Kaymakam Kılıç ve işadamlarının desteği ile beldeye modern bir kütüphane yapılarak, kampanya ile toplanan kitaplar raflara öğretmen ve öğrenciler tarafından yerleştirildi. Sorgun İlçe Milli Eğitim Müdürü Yusuf Yazıcı, Gedikhasanlı beldesi Şehit Mustafa Önder İlköğretim Okulu Müdürü Dursun Pektaş, Türkçe Öğretmeni Yavuz Akman, Muhtar Hasan Çakır, öğrencilerden Merve Soysal, Nuran Men, Hasan Tufan'ı makamında kabul ederek, kutladı ve teşekkür belgesi verdi.

Okul Müdürü Dursun Pektaş, okullarına gönderilen 15 bin kitabın yerleştirilmesi için Türkçe Öğretmeni Yavuz Akman gözetiminde, öğrencilerle birlikte bu üne kadar çalıştıklarını kaydederek, yardımda bulunan 300 kişi ve kuruma teşekkür mektubu gönderdiklerini söyledi. Kütüphaneye sığmayan kitapların bir bölümünü 40 okula gönderdiklerini de belirten Tektaş, ''Adıyaman'dan Kayseri'ye kadar birçok kentimizde bulunan liselere kitap yardımında bulunduk, hala da bulunuyoruz'' dedi.

Namık Kemal Mahallesi'ne İnternet Kütüphanesi Kuruldu

Osmangazi Belediyesi, Namık Kemal Mahallesi'nde Bulunan Hizmet Binasında Yer Alan İnternet Kütüphanesi'ni Hizmete Açtı.

Osmangazi Belediyesi, Namık Kemal Mahallesi'nde bulunan hizmet binasında yer alan İnternet Kütüphanesi'ni hizmete açtı.

İnternet Kütüphanesi'nde 13 adet bilgisayar yer alıyor. Bilgisayarlara pdf formatında yüklenen kitaplar, çocukların başlangıçta dünya klasikleri olmak üzere pek çok yayına bilgisayarlar ve internet aracılığıyla ulaşmasını sağlıyor. Odalardan biri İnternet Kütüphanesi olarak düzenlenirken, diğer iki oda normal kütüphaneye dönüştürüldü. İsteyen öğrenciler okumak istedikleri kitapları buradan da temin edebilecek.

Osmangazi Belediye Başkanı Recep Altepe, "Öğrencilerimizin çağın getirdiği imkanlardan yararlanmasını istiyoruz. Bu nedenle normal kütüphanenin yanına bir de 13 bilgisayarın yer aldığı bir İnternet Kütüphanesi oluşturduk. Çocuklarımız internet aracılığıyla eğitimleri için gerekli olan her türlü bilgiye rahatlıkla ulaşabilecekler" dedi.